Ali veste, da ob sedenju obremenite hrbtenico za kar 175kg?

Bolečine v hrbtu sodijo med najpogostejše  vzroke obiskov pri zdravniku. V medicinski literaturi se pojavlja informacija, da se najpogosteje pojavljajo okvare medvretenčnih ploščic.  Vzrok okvar in bolečin je v veliko primerih nepravilna telesna drža pri hoji, sedenju in ležanju.

Hrbtenica je osrednji steber, ki nosi telo in je vse življenje izpostavljena naporom in obremenitvam. Hrbetnica ima 32 ali 33 vretenc, od katerih je 24 medsebojno gibljivo povezanih. V zgornjem delu hrbtenice imamo 7 vratnih vretenc, le-tem sledi 12 prsnih vretenc, ki nosijo rebra. Prsnim vretencam sledi 5 ledvenih vretenc. Negibljivi del pa predstavlja 5 križnih vretenc in 3-4 trtična vretenca. Trtica je edina kost v človeškem telesu, ki nima nobene posebne vloge in je verjetno ostanek živalskega repa.

Medvretenčne ploščice povezujejo med seboj vretenca. Da medvretenčne ploščice ostanejo elastične, se morajo preskrbovati s tekočino. Pri obremenitvi, npr. če stojimo ali hodimo, se iz njih izstisne tekočina, pri ležanju ali v polležečem stanju pa se ponovno napolnijo. Stalna obremenitev hrbtenice povzroči, da medvretenčne ploščice izgubijo tekočino.

Čeprav ima vsaka medvretenčna ploščica čvrsto zunanjo ovojnico, se ta lahko pri velikih pritiskih pretrga, skozi razpoko pa zdrsne del mehke sredice. Le to povzroča boleč pritisk na živec, lahko pa popolnoma onemogoči gibanje.

Obremenilni pritisk na medvretenčne ploščice je pri različnih telesnih držah različen: 100 kg – če stojimo, 175kg – če sedimo, do 223 kg – če kratek čas stojimo s težo. Najnižnji notranji pritisk medvretenčnih ploščic  dosežemo pri hrbtni legi in sicer 25 kg.

Bolečine v hrbtu razdelimo anatomsko na tri dele:

  • Področje zatilja
  • Področje ramen in pleč
  • Področje križa

Ledveni del hrbtenice je pri človeku zaradi pokončne telesne drže najbolj obremenjen. Da lahko hodimo, se mora ledveni del hrbtenice upogniti naprej, zaradi neugodne lege vretenc pa se lahko nategnejo vezi med njimi, pride do poškodbe medvretenčne ploščice in se natrga mišica.

Prav tako, kot je pomembna pravilna drža pri hoji in stoji, je pomembno tudi, da nas pri počitku stol oz. počivalnik pravilno podpira. Če sedimo na fotelju, ki je sicer mehak in udoben, še ne pomeni, da je sedenje tudi zdravo.

Za zdravo sedenje je pomembno, da hrbtni naslon podpre hrbtenico, da je obremenitev na medvretenčne ploščice  čim manjša in se lahko res sprostite.

Dober počitek in zdravo sedenje mora nuditi hrbtenici in nogam zdravo oporo,  omogočati sprostitev  ramenske zakrčenosti  in olajšati morebitne bolečine v križu.

Pomembno je, da je hrbtišče počivalnikov anatomsko oblikovano, da je pravilne višine in da ob sedenju na njem ne občutite nikakršnega nelagodja in bolečin, tudi če sedite dlje časa. Prvi znak, da ne sedite zdravo in dobro je pojavljanje bolečine po sedenju.

Poskrbite za svojo hrbtenico tako z aktivnostjo, pravilno držo, kot tudi z izbiro pravega počivalnika, ki vam bo omogočil zdrav počitek in poskrbel za kakovostno sprostitev.

Leave a Reply